Internationale Vrouwendag: vrouwen in de media
Internationale Vrouwendag: vrouwen in de media
eder jaar op 8 maart vieren we Internationale Vrouwendag. En dat is te merken, ineens is er volop aandacht in de media. Artikelen, interviews en achtergrondverhalen; het is als een karavaan op doortocht. Vrouwen laten dan zowaar weer van zich horen. Als stimulans voor meer vrouwen aan de top een waardevol initiatief. Toch geeft het ook te denken; dat er nog steeds een speciale vrouwendag nodig is. Alle berichten lezend, valt op hoe traditioneel ook de media zelf zijn. Sla er maar een krant op na en zoek in welke katernen er bericht wordt; vaak in een speciale Vrouwenkatern.
Is dat nog wel van deze tijd? Is al die speciale aandacht nog wel nodig? Om één van de vrouwen uit ons onderzoek te citeren: “Vroeger zei mijn moeder: “Elke dag is een moederdag.” En zij voegt daar zelf aan toe: “En elke dag een vrouwendag.” Kennelijk moeten we daar in ons land nog aan wennen. Vroeger dacht ik: we leven hier in een modern en vooruitstrevend land. Nu onze regering terughoudend heeft gereageerd op een Europees quotum, weet ik wel beter. Als het erop aankomt, geeft onze regering niet thuis. Zeg maar gerust: dan stelt deze regering zich conservatief op. Er is dus nog veel werk aan de winkel.
De media heeft beterschap beloofd; er moeten meer vrouwen aan tafel. Met initiatieven van Shula Rijxman en Janneke van Heugten gaan die er komen. Ze rammelen aan de poort. Dit keer laten ze zich niet meer wegsturen. Er is een kentering gaande, vrouwen laten zich gelden. Aan mannen de keuze: verzetten we ons tegen meer diversiteit of geven we ook de vrouwen ruim baan? En genieten we van hun waardevolle bijdrage?
Het zou mooi zijn als Internationale Vrouwendag een dag wordt als elke andere; een mooie vrouwendag! In ieder geval is er vandaag volop gelegenheid om je als vrouw te presenteren. We wensen alle vrouwen en mannen vandaag een mooie Vrouwendag. En beginnen morgen weer een nieuwe…
Een ‘schitterende’ boeklancering
‘Een schitterende boeklancering’ 24 januari 2013
Op 24 januari 2013, een stralende winterdag presenteerden we ons boek aan de buitenwereld. Een van de laatste januaridagen waar de sneeuw het landschap bepaalt en de zon uitbundig schijnt. Allebei vroeg opgestaan voor een bezoek aan de kapper. En daarna met een lading boeken op pad. Terwijl we onze voorbereidingen voor de avond treffen, word ik gebeld door de redactie van Pauw en Witteman. Of ik hen een recensie-exemplaar kan sturen. Het nog wel even kan duren voordat ik benaderd zal worden, wordt me verteld. De opwinding neemt toe, de toon is gezet; dit wordt een prachtige dag!
Begin van de middag rijden we naar Bosch en Duin. Daar zijn we te gast in De Hoefslag. Schaap & Citroen die de middag mede sponsort is dan al gearriveerd. Vanaf 15.00u druppelen de eerste gasten binnen; vrouwen en mannen die Lieke en ik in 2010 en 2011 geïnterviewd hebben over hun weg naar de top, en enkele vrienden en familie.
Aan Robert Otto, algemeen directeur Commerciële Divisie bij Delta Lloyd Groep, reiken we het eerste boek uit. Hem vragen we symbolisch om plaats te maken voor Lidewij de Haas, directeur Divisie Milieu & Ruimte bij Arcadis. Aan haar reiken we het tweede exemplaar uit.lter Spangenberg; zij vertellen openhartig over hun ervaringen en die van hun organisatie. De zaal luistert geboeid. Na een korte presentatie van Robbert Kuppens is er tijd om te borrelen en bij te praten. En worden we gevraagd onze eerste boeken te signeren. Begin van de avond keren onze gasten voldaan met een boek rijker naar huis. Al snel volgen uit de trein de eerste tweets: ‘Begonnen met lezen in ‘Op karakter naar de top!’ kan niet meer stoppen. Een echte aanrader!’ En ‘Nu herken ik waar ik steeds in verzeild raak. Geweldig!’
Deze dag was meer dan geslaagd!
Boek ‘Op karakter naar de top!’ in aantocht
Boek ‘Op karakter naar de top!’ in aantocht
Ben je benieuwd naar het geheim achter het succes van topvrouwen en topmannen? En wil je weten of elk talent daarvoor geschikt is?
Je leest hier alles over in ons boek ‘Op karakter naar de top! Het succes van diversiteit en leiderschap onthuld.’ Het boek dat alle andere boeken over diversiteit & inclusie overbodig maakt. Omdat het de kern raakt én in beweging zet.
Het boek is vanaf 24 januari 2013 verkrijgbaar bij de boekhandel, via managementboek.nl en bol.com
Wilt u meer weten over de publicatie en wat de resultaten betekenen voor uw organisatie?
Laat het ons weten en mail naar karin@raes-leiderschap.nl
Is uw vraag dringend en wilt u weten wat u hieraan in uw organisatie kunt ondernemen om meer werk te maken van leiderschap, diversiteit en vitaliteit? Maak dan een afspraak met ons via 073 – 518 3578 of 06 – 2155 0418.
‘Op karakter naar de top! Het succes van diversiteit en leiderschap onthuld.’
Karin Raes en Lieke Thijssen.
Sdu – Academic Service
ISBN: 9052618925
